swietokrzyskie.info


Sobota, 20 czerwca 2026, Do końca roku 194 dni Imieniny: Bogny, Rafaeli, Rafała

Wiadomosci

Prawda o buskim Przytulisku - władze miasta odpowiadają na zarzuty

Dodane: Agnieszka Data: 2015-04-21 15:14:18 (czytane: 26321)  Wersja do druku

Coraz więcej zamieszania i niejasności wokół sprawy buskiego Przytuliska. Plotki i pogłoski na temat jego likwidacji niestety nie są poparte rzeczowymi argumentami. Jak jest naprawdę? Władze miasta reagują na nieuzasadnione zarzuty kierowane w ich stronę.

Gmina nie zabiera bezpodstawnie działki schronisku.
Gmina użyczyła działkę Fundacji Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi „Przytulisko” w pierwszej umowie na okres 5 lat (lata 2008-2013), a następnie umowa, na wniosek Fundacji, została przedłużona do 30 kwietnia 2015 roku. W ramach umowy schronisko zobowiązało się nie rozszerzać prowadzonej działalności, nie dokonywać rozbudowy istniejących obiektów (w tym nie stawiać nowych kojców i kontenerów) i nie przyjmować zwierząt bezdomnych spoza terenu gminy Busko-Zdrój, bez uzyskania pisemnej zgody. Niestety władze schroniska złamały warunki umowy, powstały nowe obiekty, bezpodstawnie zwiększyła się liczba psów. Te działania Fundacji były samowolne, nie zostały usankcjonowane żadnym dokumentem administracyjnym. Ponadto w zapisie § 4, pkt 2 „Umowy Użyczenia nr 5/2013” czytamy: Podczas trwania niniejszej umowy Biorący do użyczenia  (mowa o Przytulisku – przyp.) zobowiązuje się do podjęcia niezbędnych czynności zmierzających do pozyskania innego terenu na którym zostanie zorganizowane przytulisko dla bezdomnych zwierząt. Tych powinności Fundacja nie dopełniła, choć czas na działania był wystarczająco długi.

Zwierzęta w przytulisku nie są własnością Gminy.
Fundacja miała za zadanie przyjmować zwierzęta tylko z terenu gminy Busko-Zdrój, tymczasem świadczy usługi dla gmin z terenu powiatu buskiego, a nawet spoza powiatu nie mając na to zgody. Schronisko rozpoczynając swoją działalność jeszcze w Zbludowicach, liczyło ok. 45 psów, dziś posiada pięć razy więcej czworonogów - aż 225 psów, z różnych terenów województwa. Z chwilą przyjęcia porzuconych, bezpańskich psów pod opiekę schronisko świadomie przyjmuje za nie odpowiedzialność i decyduje o ich losie.

Gmina nie likwiduje Przytuliska.
Gmina nie odpowiada za funkcjonowanie Przytuliska, gdyż nie jest ono jej jednostką. Nie ma prawa likwidacji schroniska, które prowadzone jest autonomicznie przez Fundację Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi „Przytulisko”, jako własna działalność. Może jedynie (choć nie musi) współpracować i wspierać działalność. Z racji wygaśnięcia tymczasowych umów z Przytuliskiem, Gmina nie likwiduje schroniska, rezygnuje tylko z jego usług.

Gmina nie odżegnuje się od obowiązku opieki nad bezdomnymi psami.

Gmina zrezygnowała z usług buskiego Przytuliska, co nie jest równoznaczne z zaniechaniem obowiązku realizacji zadań własnych w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt. Nadal w ramach „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Busko-Zdrój”, realizować będzie swoje zadania, zgodnie z obowiązkiem ustawowym.

Gmina działa zgodnie z prawem.
W plotkach na temat przytuliska słyszy się o sprzedaży działki, na której funkcjonuje Przytulisko tzw. „łowisk”. Nic bardziej mylnego. Rada Miejska w Busku-Zdroju uchwałą Nr 7/64/2007 z dnia 26 czerwca 2007 r. przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z którego wynika, że teren „łowisk”, przeznaczony został pod budownictwo mieszkaniowe i nieuciążliwą działalność usługową. Prowadzone schronisko nieuciążliwą działalnością usługową z pewnością nie jest. Takie stanowisko podyktowane jest również uzdrowiskowym charakterem gminy, na terenie której nie mogą funkcjonować niesformalizowane decyzjami administracyjnym  działalności uciążliwe.  Stąd decyzja władz miasta o nieprzedłużaniu umowy z Przytuliskiem.

Przytoczone zgodnie z prawdą argumenty, są odpowiedzią na plotki i wszelkie insynuacje w sprawie likwidacji buskiego schroniska. Ta jasna i rzetelna informacja rozwieje wiele wątpliwości, dostarczy mieszkańcom gminy pełny obraz sytuacji, a co za tym idzie pozwoli na obiektywną opinię.

  • Wiadomości z regionu
  • Aktualności
  • Sport
  • Kultura, rozrywka
  • Polityka

Uwaga: Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

  Komentarze (74)
     

do olo (2015-04-23 02:48:01)

popieram ale skad madre glowy z urzedu maja to wiedziec skoro pozwalaja postawic takie architektoniczne gnioty jak hala targowa zaden z kupcow jakby mogl to by tam nie stal taki niewypal ze nawet bezplatny parking nie jest w polowie zapelniony ; to samo dot parku itp poprostu od wielu lat zasiadaja te same osoby ktore popadly w rutyne i nawet sie nad tym nie zastanawiaja jakie skutki moga byc ich decyzji brak wiedzy pociaga takie skutki i dlatego busko ma tak wiele do nadrobienia wzgledem innych uzdrowisk;
nie wspomne juz sprawy bsck gdzie nie ma kto kupic projektora cyfrowego tylko w week mozna w kielcach spotkac buszczan ale to przyklad kolejnego udanego kierownika tej placowki na podwyzki jest tylko nie na inwestycje
i tak to wlasnie wyglada u nas
przecinanie wsteg otwieranie drog imprezy okolicznosciowe mialkosc do kwadratu
byle kto byle za co byle komu

olo (2015-04-22 23:29:23)

ponieważ temat zaraz spadnie czyli przestanie istnieć kilka moich pytan i wątpliwości do Pana Waldemara Sikory Burmistrza Buska Zdroju

- czy Pan wie Burmistrzu, że gmina powierzając zadanie opieki nad zwierzętami bezdomnymi zrobiła to na własną odpowiedzialność? Zatem negatywne dotychczasowe doświadczenia w tej sprawie są negatywna oceną także gminy?

-burmistrz nie może podejmować działań w zakresie opiki nad bezdomnymi zwierzętami
bez stosownej uchwały organu stanowiącego. Jest uchwała zezwalająca na oddawanie
wyłapanych zwierząt do przytuliska?

- nie wiem czy Pan wie ale w świetle obowiązującego prawa kierowanie wyłapanych zwierzat do innych miejsc niż schronisko jest niedopuszczalne? Jak Pan rozlicza w związku z tym wydatki gminy czyli pieniądze podatnika?

- jeśli gmina podejmowała kiedyś uchwałę o wyłapywaniu zwierząt to zapewne Pan wie ,że w tejże uchwale powinno być jasno wskazane co dalej z tymi zwierzętami. Jest tak czy nie? Treść tej uchwały powinna być uzgodniona z lekarzem weterynarii. Jest tak czy nie? Dalej treść tej uchwały powinna być uzgodniona z lokalną organizacją zajmującą się ochroną zwierząt. Jest tak czy nie? Odpowiem na pytanie: tak nie jest

- czy Pan wie ,że gmina ma obowiązek dokumentowania czyli prowadzenia pełnej ewidencji wyłapanych zwierząt. Widział Pan taką ewidencję?

- gmina jest zobowiązana wprowadzać i inicjować w ramach Programu różne mechanizmy zapobiegania bezdomności zwierżt. Jaki konkretny dorobek w ostatnich
latach pańskiego burmistrzowania ma buska gmina? / czipowanie, kastracja, akcje adopcyjne, system opłat i zwolnień z opłat itp /

- dowiaduję się, że zlecano wyłapywanie psów straży miejskiej. Czy wie Pan ,że SM nie ma prawa wyłapywać bezdomne zwierzęta?


Nie liczę na rzetelną i wyczerpującą Pana Odpowiedż. Z dwu powodów. Ma Pan fatalny styl pracy polegający na całkowitym braku dialogu społecznego. I na to nie mam wpływu. powód drugi. Nie wykluczam ,że część z zadanych Panu pytań niestety nie może uzyskać odpowiedzi pozytywnej.

Sprawą buskiego schroniska/ przytuliska nalezy pilnie zainteresować wojewodą by z trybie nadzoru zbadała czzy tu nie nastąpiło przekroczenie uprawnień służbowych.

temat bezdomnych zwierząt zaraz spadnie (2015-04-22 20:58:16)

to niewygodny dla magistratu temat. Nie dziwię się, że raptem dziś pojawiły się inne, ważniejsze tematy i problem schroniska naturalnie spadnie. Ludzie oszczędźcie burmistrzowi trosk. Chłop nie je od paru dni, spać nie może bo wszędzie widzi i słyszy psy.
Ale choć krótko pojawił się obraz urzędniczego panowania nad sprawami mieszkańców. Niech żyje i umacniają się rządy urzędników! Niech żyje nam urzędniczy stan!

(2015-04-22 17:13:54)

uwielbiam bezstronne media
brakuje tylko dopisku na końcu tego "artykułu" BURMISTRZ NA PREZYDENTA

POPIERAM (2015-04-22 16:06:51)

wstyd mi za was, wypisujecie totalne idiotyzmy, zwykły bełkot. JAK MOŻNA ZABIERAĆ GŁOS W OPARCIU O KONFABULACJE I WŁASNE NIEUDACZNICTWO.?

POPIERAM (2015-04-22 16:06:34)

wstyd mi za was, wypisujecie totalne idiotyzmy, zwykły bełkot. JAK MOŻNA ZABIERAĆ GŁOS W OPARCIU O KONFABULACJE I WŁASNE NIEUDACZNICTWO.?

"Pocałujata w d**e wójta" (2015-04-22 16:04:49)

A władze mają was w "czterech literach" i zrobią to, co będą chcieli. Możecie sobie szczekać i ujadać jak te pieski w schronisku. Takiego burmistrza i takich radnych sobie wybraliście, to teraz mordki w kubeł i siedzieć cicho, bo szanowne władze mają was gdzieś. Wy macie tylko na nich głosować i się ich słuchać.
(Macie za swoje i bardzo wam tak dobrze. JAKIE SPOŁECZEŃSTWO TAKIE WŁADZE...)

a fe (2015-04-22 16:03:59)

wstyd mi za was, wypisujecie totalne idiotyzmy, zwykły bełkot. JAK MOŻNA ZABIERAĆ GŁOS W OPARCIU O KONFABULACJE I WŁASNE NIEUDACZNICTWO.?

Na koniec powiem naszym władzom... (2015-04-22 13:30:39)

że jeżeli schronisko zostanie zlikwidowane to my jako mieszkańcy i miłośnicy zwierząt na pewno wam tego nie zapomnimy, i nic wam nie pomoże przy następnych wyborach.

(2015-04-22 12:24:04)

Szkoda, że burmistrz nie uprzedził wyborców o swoich planach na "po wyborach" ja osobiście czuję się oszukana !!! WSTYD MI ZA PANA !!!

(2015-04-22 12:01:36)

a ja mam jedno pytanie: Czy ktoś w urzędzie pomyślał o zwierzętach a nie o działce????

Iga (2015-04-22 11:46:38)

Nie wiem czy zauważyliście ale już jest więcej psów na ulicy i straż miejska ani magistrat nic z tym nie robią. W okolicy os. Sikorskiego biega suczka z cieczką za chwilę będzie ona i szczeniaki ale czy to pana burmistrza obchodzi. Nie wiem jaki dobry gospodarz stwierdza, że bardziej opłaca mu się wyłapywać psy i wywozić do innych gmin niż płacić na tego psa u siebie. Przecież badą dochodziły koszta przewozu które można np. przekazać na karmę. Nie wiem gdzie tu logika.

(2015-04-22 11:28:14)

eryk, psy jeżdżą do Nowin, a nie Dymin,
choć podobno w Nowinach już się skończyło miejsce (!!!),
a inna sprawa, że psy wydawane są tam jakkolwiek, komukolwiek - pieniądz wpada, pies wyjeżdża ekspresowo

eryk (2015-04-22 11:03:46)

a gdzie był nadzór nad wykonywaniem umowy przez gminę skoro tyle problemow narosło???

po prostu zasada TKM i wszystko jasne

mieszkam na Langiewicza i nie uważam żeby była to działalność uciążliwa no chyba ze ktoś ma ochotę sobie coś zbudować tam a z psami mu nie po drodze

a dlaczego gmina nie rozwiazała wczesniej umowy jeśli były nieprawidłowości
czy teraz oplaca sie wozic psy do dymin
dlaczego nie zaproponowano innego miejsca dla zwierzat skoro podjeto uchwale JUZ W 2007 czyli 8 lat temu
i po co nam taki burmistrz jeśli nie sprawuje nadzoru nad gmina i jej problemami ?

teraz pewnie po psy będzie przyjeżdżać straż miejska jak będą mieli czas na to jak już rozwiozą podatki (SIC ) im tez rozwiązać umowy bo nie przydatni Powolny Obchód Miasta dziękujemy

(2015-04-22 10:06:33)

Młode Busko o problemach na linii gmina - schronisko wiedziało zanim problemy wyszły na światło dzienne

<< poprzednie 15

Nasz patronat

Data: 2026-06-27, godz:

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju

Buskie Samorządowe Centrum Kultury zaprasza na XXXII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz, który odbędzie się w dniach od 27 czerwca do 5 lipca w Busku-Zdroju. Wydarzenie od lat przyciąga miłośników muzyki klasycznej i stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie. Sprawdźcie program tegorocznego festiwalu.



Wróć do góry