swietokrzyskie.info

Poniedziałek, 15 czerwca 2026, Do końca roku 199 dni Imieniny: Jolanty, Lotara, Wita

Wiadomosci

Ratujmy świętokrzyskie bizony w Kurozwękach

Dodane: Milena Data: 2015-07-08 14:31:44 (czytane: 37329)  Wersja do druku

Regionalny dyrektor ochrony środowiska w Kielcach, wydał decyzję o likwidacji stada bizonów w Kurozwękach. Główne powody tej decyzji są dwa: ucieczka bizona z hodowli może oznaczać zarażenie żubrów nowymi chorobami lub pasożytami, może także dojść do niekontrolowanego krzyżowania się obu gatunków.

Wedle tej decyzji bizony w Kurozwękach mają być kastrowane, matki krowy sterylizowane, zaś młode bizoniątka muszą zostać zabite. W efekcie ma to doprowadzić do likwidacji hodowli.

bizony_kurozweki3.jpg

bizony_kurozweki2.jpg


Ruszyła elektroniczna petycja w sprawie wsparcia stada bizonów w Kurozwękach, która dostępna jest na stronie:  www.petycjeonline.com

Z prośbą o nagłośnienie akcji zwrócił się do naszej redakcji Michał Cieślak - współinicjator akcji:
Wyrażamy swój stanowczy sprzeciw i łączymy się z Marcinem Popielem właścicielem stada. Dlatego też apeluję do wszystkich z prośbą o podpisanie petycji zawartej w załączonym linku podpisanie petycji trwa kilka sekund podajemy imię i nazwisko adres email i klikamy i to wszystko - mówi Michał Cieślak prosząc o poparcie i podpisanie petycji online.

bizony_kurozweki.jpg


Ta petycja w formie elektronicznej to ogromna pomoc i wsparcie. Musimy ocalić bizony i miejsca pracy dla  ludzi. Te bizony to już symbol województwa - mówił Pan Marcin Popiel - właściciel stada. Pan Michał Cieślak angażuje się w sprawy regionu, pomaga rolnikom i przedsiębiorcom w trudnych sprawach, cieszymy się, że pomaga też w naszej sprawie - dodaje.


bizony_kurozweki1.jpg


Michał Cieślak podkreśla, że to niezrozumiała i bezduszna decyzja urzędników, w efekcie której należałoby również izolować strusie, bo mogą krzyżować się z chronionym Dropiem - gatunkiem dużego ptaka z rodziny strusiowatych, który występuje w Polsce.

W imieniu organizatorów akcji prosimy o poparcie petycji, która dostępna jest na stronie:  www.petycjeonline.com

/Red/


  • Wiadomości z regionu
  • Aktualności
  • Sport
  • Kultura, rozrywka
  • Polityka

Uwaga: Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

  Komentarze (34)
     

-wski (2015-07-11 02:51:37)

nie jestem leniem, jestem tylko lakoniczny. teoretycznie tylko płodne krzyżówki byłyby groźne,
bo to oznaczałoby stopniowe wyginięcie czystych genetycznie żubrów. niepłodne pożyją i zdechną, albo pójdą na mięso. bizon to nie królik, szop, norka czy czarna wiewiórka, które szybko wymknęły się spod kontroli. bizon uciekinier sam powróci do stada, bo nie wyczuje pobratymca żubra na kilkaset kilometrów. a swoją drogą - trzeba dokładniej ogrodzić bizonisko. najlepiej zaś zachować umiar i zdrowy rozsądek. strusie to też nie rodzimy gatunek a mamy ich całe farmy. zostawcie kurozwęckie bizony w spokoju.

jorg (2015-07-10 21:09:21)

co by tam jeszcze napisać sprawa bizonów jest dęta i nie warta społecznego zainteresowania. Tylko sąd rozstrzygnie kto ma racje a nie jakieś petycje, apele.
Jak się chce prowadzić biznes trzeba wkalkulować ryzyko. A to ryzyko jest takie, że
sąd może nakazać Popielowi zrobienie całego systemu zabezpieczeń, co jest kosztowne.
Nie mam zamiaru brać udziału w tych petycjach czy postulatach bo tu ktoś jeszcze czyli Cieślak Michał próbuje się wylansować jako obrońca. Tylko czego? A najbardziej zainteresowany czyli bizony mają to głęboko z tyłu i spokojnie zują trawę

olo do poniżej nieporadnie konstruujących myśli (2015-07-10 20:50:30)

Taką filozoficzną konstatację polecam. Otóż ludzie, którzy łatwo posądzają innych o głupotę
przeceniają tym własna mądrość. Tkwią w tym swoim uporze nieprzytomnie upierając się, że są mądrzy czym niestety wydają świadectwo własnej głupocie.Więc aby formułować zarzut o czyjejś głupocie niestety trzeba trochę choć inteligencji.

(2015-07-10 16:22:59)

do poniżej : czyli do wszech durnego idioty olo
NO TO JAK? leczyłeś się czy jest już za późno w Twoim przypadku.
Zapewniam, możesz przyjść do mojego gabinetu, do mnie, dostaniesz odpowiednią diagnozę i lek.Jedno jest pewne, Twoją "mądrą" głupotę należy leczyć.

(2015-07-10 15:00:21)

olo wszech encyklopedio własnej durnoty,to co piszesz nie znaczy że jesteś bezpieczny dla zdrowego środowiska. czy badałeś sie w sanepidzie lub w przychodni u Jana Dytkowskiego? To co piszesz powinno być leczone tak samo jak Ty

(2015-07-10 14:45:53)

do jeszcze jedno zdanie! z 9,15
Ciebie też powinni zneutralizować. teraz nie pisałbyś takich bzdur. dziś znowu stwarzasz zagrożenie dla przyszłości. Wybacz-może nie jest za późno, lecz się człowieku jeżeli nim jesteś! sor...y przypominasz mi nawiedzonego Macierewicza i niewytartą dupę z gówien czyli mordę Ziobry. Czy nie jesteście obaj dwaj jak ich cwaj? Czyli bliźniacy z pod wycieraczki?

do lenia poniżej (2015-07-10 10:35:02)

znalezienie odpowiedzi na twoje leniu pytanie zajmuje w necie ok 10 sekund. A może nie wiesz jak zagadać?

-wski (2015-07-10 08:31:13)

Kto mi odpowie czy krzyżówka żubra z bizonem będzie płodna. Muły i osłomuły są niepłodne.

olo Klemensowi ku pamięci (2015-07-09 18:44:25)

Oczywiście, że ptak przenosząc patogeny odzwierzęce nie musi być z ich przyczyny chory. Rzecz w tym, że może przenosić. Taki przykład podałem tylko dla wyjaśnienia, że to nie bizon musi zawędrować i zarazić p stado żubra. Może to odbywać się inna drogą. Nie wiemy też jak te patogeny zadziałają w stosunku do okolicznych zwierząt gospodarskich, bo tu możliwości przenoszenia jest wiele.Może je przenosić człowiek np z ekipy obsługującej stado. Człowiek ten też nie zachoruje, ale padnie mu krowina.Szczęście, jeśli okoliczny weterynarz w porę trafnie określi źródło zakażenia.

Nie ma znaczenia czy bizon, zwierze wędrujące, dotrze do Białowiezy. Znaczenie ma
fakt, że na wzór Kurozwęk, ktoś inny założy sobie podobny park w białostockim. Skoro
Popiel może dlaczego Kaziuk spod Hajnówki nie może podobnego biznesu kręcić. I albo
ustalimy jakieś miejsca i strefy, co nie wydaje się możliwe, albo zakaz całkowity hodowli
bizona w Polsce

Stado bizonów jest też gdzieś w Belgii. Ale tam zabezpieczenia przed wędrówkami osobników są bardzo rygorystyczne. Pan Popiel takich zabezpieczeń nie wprowadził
A skoro on może dlaczego inny nie może sprowadzić np stada szakali?

Nasze prawo w tym zakresie musi być zgodne z unijnym. I nic tu nie pomogą akcje nawiedzonych miłośników świętokrzyskiego bizona czy podhalańskiego szakala.

klemens: olo, jak Ty ciężko rozumujesz (2015-07-09 17:54:29)

To, że jakiś ptak przenosi chorobę wcale nie znaczy ,że sam na nią choruje. I fakt, że bociany żyją u nas od dawna jest tutaj bez znaczenia. Dzisiaj w każdej chwili ptactwo może przenieść groźną dla żubrów chorobę tak od bizonów z Kurozwęk, jak i od bizonów żyjących w Ameryce. Dla ptactwa to żadna odległość. Groźniejsze byłoby bezpośrednie zetknięcie się żubrów z bizonami. I dlatego w pełni zgadzam się z Twoim ostatnim wpisem.

i (2015-07-09 15:49:46)

Gdzie on widział dropie. Porównywanie dropia i strusia do bizonów i żubrów świadczy o całkowitej nieznajomości tematu.mogl facet nie dodawać ostatniego zdania wtedy mogl bym go potraktować powaznie

(2015-07-09 14:17:56)

do zwracającego uwagę komuś z 9,15.
Facet, Ty naprawdę nie rozumiesz tego co czytasz. Przecież jest wyraźnie napisane,(tak nie w pierwszym zdaniu, lecz troszkę dalej w ciągu jakiejś myśli ) że GDYBY uciekły to są dwa zagrożenia. Nie ma natomiast że taka ucieczka nastąpiła. Jeżeli zwracasz komuś dwa razy uwagę, to proponuje naucz się rozumieć co czytasz. Osobiście popieram tego kogoś z 9,15.
Nim zaczniesz komuś zwracać uwagę, postaraj się zrozumieć co czytasz.

jorg (2015-07-09 13:06:22)

Nie wiem na jakich papierach Popiel załatwił wjazd stada bizonów do Polski. Czy była to decyzja ministerstwa Środowiska? Pytam bo wspomniany tu syn Leppera sprowadził stado na papier z województwa, które nie mogło wydać takiej decyzji a wydało bo tatuś był wówczas mocny...

To Popiel powinien wyjśc z inicjatywą zabezpieczenia stada. Może zatrudnienia lekarza, stały monitoring, kontrola weterynaryjna cykliczna itp. To jego interes. Jakoś nie wychodzi bo koszty okażą się wysokie. Więc wynajął Cieślaka i płacze po wszystkich mediach
Szczególnie przed wyborami

jorg (2015-07-09 13:00:24)

ciemny narodek daje się podpuszczać jakiemuś cwaniakowi co to ubrał się w szaty obrońcy bizona. Jest zagrożenie potencjalne i o tym piszą naukowcy. Zaden kraj cywilizowany nie zdodzi się na wwiezienie do siebie stada obcego gatunku zwierzat, tylko po to by służyły zabawie i biznesowi kilku osób.

Jeśli bizon zagraża okolicznym zwierzętam typu konie, krowa to najwyżej się wybije kilkaset sztuk . Jeśli bizon zagraża odtwarzanemu od lat za duże pieniądze stadu żubra to problem jest poważniejszy.

Lekarz wojewódzi weterynarii nie ma sił ani środków by dopieszczać biznes Pana Popiela
To Pan Popiel powinien zorganizować stację badania sprowadzonych osobników, zatrudniać fachowców itp. Tylko, że nie wyszedłby na swoje. Wszyscy mamy za kaprys starszego Pana ponosić koszty

jeszcze jedno zdanie do gościa z 9:15 (2015-07-09 12:58:54)

Jeżeli jest tak jak mówisz że prawdopodobna ucieczka może doprowadzić do prawdopodobnego zagrożenia chorobą to czemu ten "genialny" dyrektor nie wpadł na ten szalony pomysł likwidacji hodowli wczesniej.

Przecież od samego początku istniało prawdopodobieństwo ucieczki bizona.

Już widzę ludzi nad Chańczą jak się opalają a tu wchodzi bizon napić się wody.
Musimy wyszkolić szybko jakiegoś torreadora.
I tu zadanie dla marszałka sejmiku stworzenie stanowiska pracy "wojewódzki konsultant do spraw ujeżdżania bizonów' i kolejny stołek dla zielonych . E żeby jeden, dyrektor sekretarka i torreador.
Wyobraźnia działa

Nasz patronat

Data: 2026-06-27, godz:

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju

Buskie Samorządowe Centrum Kultury zaprasza na XXXII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz, który odbędzie się w dniach od 27 czerwca do 5 lipca w Busku-Zdroju. Wydarzenie od lat przyciąga miłośników muzyki klasycznej i stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie. Sprawdźcie program tegorocznego festiwalu.



Wróć do góry